Reklama
 
Blog | Martin Kopta

Třetí místo

Kdybych měl být stylový, začnu tím, že sedím s notebookem v kavárně na nábřeží. Místo je podstatné: celé moje aktuální téma se kolem něj točí.

Městský sociolog Ray Oldenburg se zasloužil o pojmenování konceptu třetího místa. Místa, kde se odehrává náš
společenský život; třetího, hned vedle domova (soukromý život) a práce (profesní život). Postřehy k
nově pojmenovanému fenoménu Oldenburg shrnul v knize Celebrating the Third
Place
.

Třetí místo není nový koncept. I v naší společnosti je poměrně rozšířený, ať už ve formě
spolkového života, klasické hospody, anebo nově nákupních center. Mě k němu přivedl Glenn Reynolds knihou
An Army of
Davids
. Reynolds učinil dva skvělé postřehy: Třetí místo se posouvá mimo spojnici domov—práce a už
se neomezuje pouze na pohostinská zařízení.

Třetí místo se přesouvá

Předpokladem úspěchu třetího místa dříve bylo jeho umístění někde v blízkosti domova nebo práce.
Současná třetí místa se ale přesouvají úplně mimo cestu z práce domů. Do pozice třetího místa
se nově dostává moderní
centrum města typu pražského Anděla, nebo nákupních center na periferii města, jako je brněnská Olympie.

Reklama

Běžte se ve všední den podívat do nákupního centra. Kde se tu v pracovní době bere tolik
lidí? Nepotkáte jen rodiče, kteří se na plný úvazek starají o děti, studenty s volným časem a
manažery na schůzkách. Stále více lidí se přichází v tuto dobu jen bavit.

Podle Reynoldse za to může fakt, že stáváme pány svého času. Můžeme si sami rozhodnout,
kdy budeme co dělat, a především, kdy se budeme bavit a kdy pracovat. Nejen v Americe začíná být
rozšířená práce na zkrácený úvazek, volná pracovní doba a práce z domova. A proč byste nešli do kina
třeba od půl druhé odpoledne, když můžete?

Hospoda ztratila monopol na společenský život

V českém pojetí jsou třetím místem hlavně hospody, spolky jako Sokol nebo pro některé z nás třeba kina
a divadla. Nábožensky orientovaná Amerika zná ještě jedno třetí místo: kostel. Vlajkovou lodí třetího
místa je americká kavárenská síť Starbucks, která přímo vznikla se záměrem stát se místem společenského
života, a pojem třetí místo najdete i v jejich výročních zprávách.

Reynolds si všímá, že o statut třetího místa se derou i méně obvyklé podniky. Zcela pod dojmem jeho
knihy jsem se vydal hledat neobvyklé kandidáty na třetí místo ve svém okolí. Najednou si všímám, že v
knihkupectvích se otvírají koutky s občerstvením (Academia na rohu Vodičkovy, Obratník v
ulici Jidřicha Plachty). V Marks and Spencer na Václavském náměstí mají vzadu odpočinkovou místnost se
světovým denním tiskem a televizí. Už mi chybí jen sportovní krám, který se na večer změní v hiphopový klub.

Útěk do virtuálního světa

Při rešerších jsem narazil na provokativní tvrzení firmy Sony, že třetím místem je i jejich
herní konzola PlayStation. Uvažování o počítačových hrách a virtuálním komunikačním prostoru jako o svého
druhu třetím místě je více rozšířené, než bych čekal. Kanadský bloger Robert Paterson jde ještě dál, když
o fenoménu
třetího místa mluví jako o mrtvém
a nahrazuje ho virtuální komunitou: V důsledku
nedostatku pro většinu populace snadno dostupných třetích míst se mnozí lidé, zvláště vzdělaní s
vyššími příjmy, setkávají na třetích místech přístupných přes počítačem zprostředkované
komunikační technologie.

Marketingová příležitost

Konkurence v obchodě a službách vytváří tlak na redefinici zažitých schémat. Kdybych si dneska chtěl
otevřít obchod s elektronikou, zařídím ho jako obývací pokoj s pohovkami, barem, samoobslužným
doplňováním kávy a budu doufat, že se ke mně moji zákazníci doslova nakvartýrují. Proč? Když budou svůj
čas trávit u mě, nebudou ho trávit u konkurence. Když se moje elektro stane místem jejich schůzek,
nemusím tolik investovat do reklamy. A konečně, když se z mých zákazníků stanou moji známí, nebudu
muset utrácet peníze za analýzy trhu. Prostě bude stačit sledovat, o co se kdo zajímá.

Ve článku byla použita fotografie Starbucks in Roppongi (autor: al-hayat). Knížku An Army of Davids mi půjčil Petr Sršeň a příště bych se chtěl rozepsat o tipping pointu.